سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معارج

 

گفتار اول: کلیات

1-1 تعریف مسئله:

حکومت اسلامی که به معنای حکومتی هماهنگ با تعالیم دینی و عدم ناسازگاری با آموزه‌های دینی است، یکی از بزرگ‌ترین نیازهای بشر بوده است. لذا بحث حکومت اسلامی، یکی از اساسی‌ترین مباحث، در حوزه اندیشه دینی به حساب می‌آید. بنابراین مردم، با تصوّر صحیح‌تر و دقیق‌تر از حکومت اسلامی و آگاهی از ویژگی‌های آن، می‌توانند در مقابل مکاتب و نظریّات مخالف به دفاع از این ارزش اسلامی بپردازند.

 

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش:

عدم آگاهی از ویژگی‌های حکومت اسلامی، سبب سکوت در مقابل شبهات وارده در این موضوع شده است. از طرف دیگر، امتیاز حکومت دینی (با شواهد و دلایلی از قرآن کریم) بر حکومت‌های دیگر روشن‌تر و موجب حفظ آن خواهد شد.

 

 

 

فصل اول:کلیات و مفهوم شناسی

گفتار اول: کلیات

1-1 تعریف مسئله

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش

1-3 اهداف و فواید پژوهش

1-4 پیشینه پژوهش

1-5 سئوالات پژوهش

1-6 فرضیه پژوهش

1-7 روش پژوهش

1-8 محدودیت و مشکلات پژوهش

1-9 ساختار پژوهش

گفتار دوم: مفهوم شناسی

حکومت

اسلام

معنویّات، تعلیم و تربیت، مردمی بودن، تضمین آزادی‌های معقول،  خدمت‌مداری، نگرش ابزاری به قدرت، مساوات در برابر قانون و حکومت واحد جهانی می‌باشد.

کوتاهی در شناخت ویژگی‌های حکومت اسلامی، زمینه ساز تحقّق اهداف پلید مخالفان شده است؛  بنابراین با بیان جامع‌تر ساختار حکومت دینی (با ذکر دلایلی از قرآن) اهداف زشت دشمنان فرو پاشیده خواهد شد. رسول اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، بانی حکومت اسلامی در جهان هستند حکومت اسلامی بهترین نوع حکومت در میان انواع حکومت‌ها در جهان است.

مقدمه:

حکومت اسلامی به معنای حکومتی هماهنگ با تعالیم دینی و عدم ناسازگاری با آموزه‌های دینی است. برخی در تلاشند تا با شبهه‌‌افکنی سبب تردید و یا انکار این اصل شوند، لذا ضروری است تا با شناخت ویژگی‌های این اصل، سعی در دفاع از این عقیده شود. خصوصیات جامعه‌ی اسلامی به طور اجمالی با ذکر دلایلی از قرآن کریم و امتیازات آن از حکومت‌های دیگر، جهت اثبات حکومت اسلامی است. پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم)، بنیان‌گذار حکومت اسلامی هستند و در زمان غیبت کبری، ولی فقیه حاکم اسلامی هستند. حکومت دینی با داشتن برخی ویژگی‌ها ( الهی بودن و ولایت پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و غیره)، از سایر حکومت‌ها ممتاز شده و بهترین نوع حکومت است. در این تحقیق پایانی از منابع کتابخانه‌ای، نرم‌افزاری و اینترنت به روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است.

نوشتار حاضر از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول، شامل کلیات و مفاهیم است. فصل دوم، انواع حکومت‌ها و ساختار اجمالی حکومت اسلامی و اهداف و وظایف حکومت اسلامی را در قرآن بیان می‌کند. در فصل سوم نیز امتیازات حکومت اسلامی در قرآن مورد بحث قرار گرفته است که این امتیازات شامل: مشروعیت و مقبولیت، (ایمان) ملاک تکوّن ملّیّت در حکومت اسلامی، موازنه‌ی میان مادیّات و




ارسال در تاریخ یکشنبه 93 آبان 4 توسط اسود
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
.:
By Ashoora.ir & Blog Skin :.
قالب وبلاگ